Anders lezen

Heeft u moeite met lezen? Heeft u problemen met kleine lettertjes of is een boek voor u te zwaar om vastimagescaoo9sae te houden? Dan is anders lezen iets voor u.

Anders lezen is in eerste instantie bedoeld voor iedereen die niet meer op de gebruikelijke manier kan lezen: jongeren en volwassenen met een visuele handicap of beperking. Maar ook voor mensen met (fysieke) leesproblemen bieden deze speciale leesmaterialen mogelijkheden om te kunnen blijven lezen. Zoals voor mensen met dyslexie en afasie en voor mensen met een beperkte handfunctie als gevolg van bijvoorbeeld reuma, de ziekte van Parkinson en spierziekten. Het geldt ook voor senioren voor wie 'gewoon' lezen te vermoeiend is geworden.

Voor deze mensen hebben wij verschillende materialen.

De collectie grootletterboeken

Al vele jaren een vertrouwd beeld in de bibliotheek, met vele spannende en romantische boeken, maar ook Nederlandse literatuur.

Luisterboeken, daisy-roms en daisy-speler:

• Luisterboek
      Een luisterboek is een gesproken versie van een boek op meerdere cd's. Voor het afluisteren van deze luisterboeken heeft u een cd-speler nodig. Luisterboeken zijn ook verkrijgbaar bij de boekhandel. Nadelen zijn dat u er niet in kunt 'bladeren', dat er meer cd's voor een boek nodig zijn en dat de weergave (tempo) niet langzamer of sneller kan.
    • Daisy-rom
      Een Daisy-rom is een speciaal soort luisterboek. Het ziet er hetzelfde uit als een luisterboek op cd. Het verschil is dat het mogelijk is om op een Daisy-rom te zoeken naar informatie zoals pagina's en hoofdstukken. Het hele boek past op één schijfje, en het bevat alle informatie ‘van kaft tot kaft'. Ook is het mogelijk de Daisy-rom sneller of langzamer af te spelen, zonder dat de stem vervormt. De bibliotheek heeft een aantal daisy-roms in haar collectie.
    • Daisy-speler
      Voor het beluisteren van een Daisy-rom heeft u een Daisy-speler nodig. Dit apparaat is makkelijk te bedienen. Eén van de handige toepassingen van de Daisyspeler is dat de speler onthoudt waar u bent gebleven met luisteren als je de speler uitzet en ook als je de Daisy-rom uit de speler haalt. Als u de Daisyspeler later weer aanzet of de Daisy-rom er weer in stopt, gaat deze verder op de plek waar u was gebleven! Muziek cd's en luisterboeken (zie boven) kunt u ook afspelen met de Daisy-speler. U kunt bij de bibliotheek een Daisy-speler en daisy-roms lenen om thuis te proberen.

Wilt u zelf een Daisy-speler kopen, neem dan eerst contact op met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar vergoedt de Daisy-speler voor mensen met een visuele of motorische handicap.
Daisy-roms zijn ook af te luisteren op uw pc met speciale Daisy software, zoals AMIS, dat gratis te downloaden is. Het afspelen kan ook met een MP3-speler of met een DVD-speler, maar deze mogelijkheden hebben niet het gebruiksgemak en de mogelijkheden van een Daisy-speler.