Lezen voor je boekenlijst (12-15 jaar)

Vind meer artikelen over

Voor welke leeftijd? 12-18 (tieners/jongeren)
Leren, lezen en lenen Boeken
Thema Jeugd en jongeren

Lezen voor je boekenlijst (12-15 jaar)

Zit je als leerling op het vmbo of in de onderbouw van havo/vwo? En ben je op zoek naar een boek voor je leeslijst Nederlands? We hebben voor jou een selectie boeken samengesteld die leuk zijn om te lezen, heel bekend zijn en/of waar je veel van kunt leren. Je kunt de boeken direct aanvragen met je ledenpas van de Bibliotheek. De boeken worden afgeleverd bij je Bibliotheek en staan klaar om opgehaald (en gelezen) te worden.

Voor wie?
Lezen voor je lijst is voor jongeren (12-15 jaar) die op het vmbo of onderbouw havo/vwo zitten, lid zijn van de Bibliotheek (lidmaatschap is gratis tot en met 18 jaar) en op zoek zijn naar boeken voor de boekenlijst. Ook voor docenten Nederlands geeft de selectie van boeken richting aan keuzes voor de boekenlijst.

Omschrijving
De boeken zijn onderverdeeld naar vijf leesniveaus: van instapniveau t/m niveau 3+ (analyserend/verdiepend lezen). Zo kies je boeken die niet te makkelijk of te moeilijk voor je zijn. Welk leesniveau spreekt jou het meeste aan? Bekijk de leesniveaus. Als je twijfelt tussen twee niveaus, kun je het beste beginnen met een boek op het laagste niveau. Als je merkt dat dit boek te makkelijk is, kies je de volgende keer een boek met een hoger niveau.

Zoek de boeken voor je lijst.